Egyik kedvenc képem az óvoda udvarán-nyárünnep.

Egyik kedvenc képem az óvoda udvarán-nyárünnep.

12 éve hallottam erről a pedagógiai rendszerről, amikor a nagy fiam iskolába készült. Érdekelt mit rejthet? Milyen más pedagógiai rendszer létezik a mi “általános” iskolánkon kívül? Kerestem nyitottan azt, ahol a gyerek fontos és nem csupán a lexikai tudás.

Egy ismerős által találtam rá és olvastam utána.  Rudolf Steiner nevéhez fűződik, a gyermek holisztikus nevelésére helyez hangsúlyt, hívják a “kéz-fej-szív” iskolájának is. Szeretnék a tapasztalataimról írni, lehet valakinek segít az óvoda választásban, ami a mai világban, valljuk be kedves szülőtársak, nem könnyű feladat. Gyermekünket kire bízzuk? Hol tanulhatja meg azt, hogy hogyan viszonyuljon a többi ember gyerekhez? Mit jelent az, hogy gondoskodó közeg? Milyen a jó pedagógus? Hasonló szemléleteket vall-e a nevelésben, netán tanulni is lehet tőle?
És még megannyi szempont lehet minden szülőnek e fejében…
A “mi” óvodánk, egy igazi óvó közösség. Mit óvnak?
A gyermek egészséges fejlődését.
A világra való nyitottságot.
Érdekessé téve a tanulás folyamatát. Ahogyan szeretettel és odafordulással hangos szó nélkül terelgetik a gyermeket-példa értékű, sőt kincs a mai világban.
Sokat tanulok én is ebben a közösségben.
Természet és emberközeli amit megtapasztalunk.
A középső fiam az óvodát kezdte ott. Lányom most jár oda. Többféle érzékenységgel küzdöttünk, nem néztek ránk furán mikor odamentünk és csak soroltuk, a listát amire allergiás reakciója van Andrisnak, Rozinának kevesebb…
“Megoldható!”- ezt az állami óvodában nem hallottuk…
Az ottani pedagógusok valódi figyelemmel fordulnak a gyerekek felé.
Fontos a napi és heti rend. Havi ünnepek. A természettel és az ahhoz közeli keresztény ünnepekkel élnek körforgásban. Például a sárkányeregetés Szent Mihály napján. A népi szokások szerint ilyenkor hajtják be az állatokat a legelőkről, ezek az utolsó meleg idők. Amikor van lehetőségünk futni együtt, még egy nagyot a szabadban, mielőtt beterel minket az időjárás a házakba.
Ez is szülőkkel együtt- családi ünnep.
Fontos a szabad játék. Hiszen mi más dolga is lenne egy gyermeknek az iskoláig, mint az, hogy szabadon játsszon.
Vegyes csoport van ami a közösségre támogatóan hat. A nagyobbak segítik a kicsiket, akiknek természetessé válik a többféle korú gyermekekkel való együttlét. A kicsik tanulhatnak a nagyobbaktól. Családias közösség.
Egyszerűen berendezett óvoda, természetes alapanyagú játékokkal.
Festenek,nemezelnek,viasz gyurmáznak,fa pallókon egyensúlyoznak,vagy amit éppen kitalálnak. Biztonságos keretek között terelgetik őket az óvónők. A kinti játszóhelyük sem szokványos óvodai udvar.
Füves terület, fákkal virágokkal, nagy homokozóval, kötél hintával. Kavicsos tér az árnyékban padokkal ahol megpihenhetnek a gyermekek és mesét hallgathatnak.
A szülők is szerves részesei az óvodai életnek. Kertet gondoznak, ünnepekre sütnek és együtt készülnek. Együtt kézműveskedünk alkalmakra. Szülői esteken beszélgetnek az óvoda életéről. Egymást segítő közeg.
Szívből ajánlom az óvodát olyan családok számára, akinek fontos, hogy természetesen, családias közösségbe járjon a gyermeke. Korosztályának megfelelően, természetes ritmus kialakításával fejlődjön.
A honlapon további információkat tudhatnak meg a szegedi intézményről: www.waldorfszeged.hu /intézményeink-óvoda/